Sosyalist Meclisler Federasyonu(SMF), organik önceli olan Demokratik Haklar Federasyonu (DHF) döneminden başlamak üzere, sosyalist toplum mücadelesinin kopmaz bir parçası olan demokratik mücadele cephesinde sayılı politik-demokratik kurum niteliği ve kimliğiyle yer alan, bura görev ve çalışmalarını inişler-çıkışlar gösteren örgütsel pratiğine rağmen, esasta yükselen başarı grafiğiyle sistematik olarak yürüten devrimci demokratik bir kitle örgütüdür.
SMF, dayandığı tarihsel miras ve yaslandığı ideolojik-siyasi arka plan, kuruluş amacı, niteliği, hedef ve görevleri, bunlar zemininde nitelenen demokratik programı, bu programa uygun biçimlenen tüzüksel işleyişi çerçevesinde açıkladığı gibi, alelade bir kitle örgütü değil, açık sınıf tavrından beslenen güçlü demokratik mücadele dinamizmi ve ideolojik-siyasi-örgütsel varlık gerekçeleriyle mesleki periyotlarda yer alan kitle örgütlerinden keskin biçimde ayrılan politik karakterde bir kitle örgütüdür.
SMF, devrimi merkezi görev edinen veya devrimin esas aracı olarak sınıflar mücadelesinin temel organı vasfıyla teşekkül olan doğrudan devrimci bir sınıf örgütü ya da örgütler toplamı olan bir sınıf partisi değil, fakat devrimci sınıf mücadelesinin demokratik mücadele cephesinde görevler üstlenen, bu özelliğiyle devrimci sınıf hareketinin bir parçası olan, hiç kuşkusuz ki proleter dünya görüşü ve bilimsel sosyalizm teorisinin ideolojik-siyasi perspektifinden feyiz alan ve özgün görevlerle biçimlenen demokratik örgütlerin toplamı ya da birleşiklerinin ifadesi olarak, demokratik normlar zemininde teşkilatlanan demokratik nitelikte yapıya örgüttür.
Bu bağlamda;
SMF, demokratik siyaset yürütür. Bu siyaseti ekseninde örgütlü mücadeleyle öngördüğü örgütlü demokratik toplumun yaratılmasına katkı sunar. Demokratik kültür ve kazanımları geliştirerek ileri demokratik toplum hedefine bağlı hareket eder. Bu uğurda ağır bedeller ödemeyi göze alır, baskılar pahasına ödünsüz mücadeleden sakınmaz ve mücadeleci, devrimci, meşru çizgisinden sapmaz.SMF, devrimin asıl görevlerini veya devrimci görevler toplamını muhteva edinerek omuzlayan merkezi bir siyasi mücadele görevlisi değil, bu görev muhtevası demokratik mücadele ödevleriyle daraltılmış kapsamındaki görevleri omuzlamak ve ilerletmekle yükümlüdür. Bu anlamda, yasal sınırları dokunulmaz görmeyerek ilerletmeyi zorlamakla birlikte, görev ve sorumluluk sınırlarında hareket eder. Ne salt yasalcı sağ saplantıya teslim olur, ne de sol siyasetin ipoteğine girer.
SMF, sınıflara ve sınıflar mücadelesine asla kayıtsız değildir. Bilakis, sınıfların ve sınıf ayrıcalıklarının doğrudan tezahürü olan sınıf çelişkileri zemininde, bu çelişkilerden muaf olmayan yaşadığı toplum gerçeği, gerici sınıflar ekonomik-siyasi sistemi altında biçimlenen bu toplum gerçeğindeki sınıfsal eşitsizlikler, bu imtiyaz ve eşitsizlikler temelinde biçimlenen ağır siyasi baskılar, SMF‘yi ezilen-sömürülen sınıflardan yana saf tutmaya, ezilip sömürülen, horlanıp ötelenen, faşist baskı ve zulme tabi tutulan ulus, azınlık, inanç, kimlik ve kültürlerden tüm halkın yanında yer almaya, faşizme, emperyalist kapitalist gericilik ve bilumum gericiliğe karşı demokratik mücadele cephesinde yer almaya iter.
SMF, özgür, demokratik yaşam ve örgütlü toplum uğruna verilen mücadelenin sadık bir parçası olarak açık alan demokratik mücadele cephesinden yüklendiği tüm faaliyetlerini yukarıdaki gerekçelerle anlamlandırır.
Buna göre;
SMF, demokrasi mücadelesinin zorunlu bir yedeği ya da tabii uzantısı olan demokratik mücadelenin görevlerini omuzlar, bu görevlerin bir silahı olarak işlev görür.
SMF, demokrasi anlayışını, işçi sınıfı ve halk kitleleri için, ezilen ulus ve azınlıklar, kadınlar, gençler için, ezilen inanç kesimleri, ezilen cins ve kimliklerden milyonlar için demokrasi şiarıyla tarif eder. Demokratik mücadele görevlerini bu zeminde yürütür.
Tam da bunun için SMF, burjuva demokrasisinin karşısına halk demokrasisi ve sosyalist demokrasiyi koyar. Bu niteliğiyle burjuva demokrasisinin her renk ve kılıftan türevleriyle arasına kalın çizgiler çeker, burjuva demokrasisine alternatif doğrultuda yükselir. Görevlerini bu ana eksene bağlı yürütür.
SMF, kendi görev alanı ve iç işleyişinde bağımsız iradeye sahip demokratik bir kişilik ve tutarlı demokratik mücadelenin sağlam bir aktörüdür; demokratik kazanımlar hikayesi olan köklü aktörlerden biridir. Devrimci sınıf hareketinin bir bileşeni, demokrasi mücadelesine kan taşıyan bir okul ve geniş demokratik mücadele yelpazesinin ittifak potansiyeli olarak bir demokrasi ekolüdür.
SMF, demokratik mücadeleyi Sosyalist Demokrasi perspektifiyle ele alan ve toplumu verili tarihsel şartlar içinde demokrasinin en ileri ve en yetkin biçimi olan Sosyalist Demokrasi niteliğinde örgütlemeyi amaçlayan, bu dolayımla genel sosyalizm mücadelesinin demokratik alan cephesi görevleri temelinde ve buranın seçkin bir bileşeni olarak, net sınıf tavrı ve niteliğiyle konumlanan demokrat-politik bir oluşumdur.
SMF, demokratik kazanım ve mevzilerini kurumada zayıflıklar taşımakla birlikte, ortaya koyduğu demokratik irade, eylem çizgisi ve küçümsenemez kazanımları bakımından diri demokratik performans potansiyelidir. Sosyalist Demokrasi ayağındaki kadın, gençlik, işçi-emek, kültür alanları, sanat-dergi, gazete-basın yayın, doğa, yöre ve diğer demokratik dernekler gibi kurumsal mücadele bileşenlerinin çatı örgütü olan SMF’nin, tüm bileşenleriyle birlikte demokratik mücadele zemininde ortaya koyduğu demokratik performans izlenmeye ve incelenmeye değerdir. Hiç kuşkusuz ki, başarı performansının yeterliliğiyle yetinemeyecek kadar da gelişip ilerlemeye muhtaçtır.
Bunun izahı;
SMF, nesnel gerçeklerle örtüşen isabetli taktik politikaları, demokratik anlayış temelinde izlediği ilkeli-tutarlı-kişilikli belirgin ittifak siyaseti, bağımsız iradeyi önceleyen ortak paydalara dayalı birlikçi kültürü vb vs temelinde, uygulamaya döktüğü demokratik siyasetiyle belli kazanım ve mevziler elde etmiş bir başarı pratiğine sahiptir.
Burada açılması gereken ilk paragraf şudur; SMF, yüklenmiş olduğu görevleri tamamlamadığı gibi, hiç kuşkusuz ki başarılarını da tamamlamış değildir. Hedeflediği demokrasinin zafer ve egemenliği, SMF’nin görev sınırı ve başarı durağıdır. Bundan önce SMF görev ve başarılarına yeterlilik atfetmez-edemez. O halde SMF’nin söz edilen başarısı, başarmış oldukları ve kazanımlarıyla alakalı ya da sınırlı bir başarı kadardır.
İkinci ve önemli paragraf şudur; SMF elde ettiği kazanım ve mevzilerini korumakta ciddi yetersizliklere sahiptir. Kazandığı mevziyi koruyamayan bir başarı kaybeden bir başarıdır da. Tabii gelişim çizgisi, elde edilmiş kazanım ve mevzilerin birikimiyle daha ileri kazanımlara ulaşmaktır. SMF’nin büyük eksikliği buradadır. O halde SMF’nin öncelik vermesi gereken mesele, kazanım ve mevzilerini koruma bilinciyle bu yeteneğe ulaşmak, bunda kesin bir irade göstermektir.
Yetersizlik ve zayıflıklarına karşın SMF’nin başarıları, pratiğinden yola çıkarak söylenebilir ki, kendisinin de tam kavrayıp önemini bilince çıkaramamasına karşın, inkar edilemez derecede büyük ve bir gerçektir. SMF, başarılar ve başarısızlıklarla bir bütündür. Lakin, başarısızlıklarını başarıya çevirme olanağına sahiptir ve zorunludur da…
SMF’nin yükselen demokratik performansında belirgin halkalardan biri, hiç şüphesiz ki, programına uygun olarak yerel yönetimler anlayışında ortaya koyduğu tablo ve bunun ‘‘söz-yetki-karar halka‘‘ şiarıyla anlamlandırmasıdır. Dolayısıyla, anlayış ve siyaset portresi başarılı bir SMF’den söz etmek hakkın teslimidir. Pratik çizgisi de kazanımlarıyla desteklenen bir olumluluk tablosudur. Lakin bu tablo tek yanlı değil, başarısızlık yanını da taşıyan başarı ve başarısızlıklarla bir bütündür.
SMF’nin yerel yönetimler pratiği, parlak başarılar göstermekle birlikte, kolay başarısızlıklara da tanıktır. Kazanmayı bilen ama sürdürmeyi bilmeyen bir SMF tarifi yanlış olmaz. Kazanımları ilerletme ve sonuç odaklı çalışma perspektifi ihtiyaçtır. Kazanma siyaseti somut yönelim olarak pratikleştirilmesi gerekendir. Biri iki yapmak, birikimler üzerinden ileri sonuçlara varmak ama illa da kazanımları korumak şarttır.
Başarı sayfası adına söylersek, diğer alanlardaki başarı ve çalışmalarını bir kenara bırakma kaydıyla, Hozat’tan Mazgirt’te oradan Ovacık’a ve Dersim’e uzanan yerel yönetimler pratiği bir dizi yetmezliğe karşın pozitiftir. Yani, SMF, belediyeler kazanmış bir güçtür. İlçelerde başlayan başarı Dersim ili belediyesine kadar çıkmıştır. Kazandığı ilçeleri birden ikiye, ikiden tekrar bire ve sonra da ilçeleri sıfıra indirse de, Dersim il belediyesini kazanmayı bilmiş, başarmıştır. Kazanma koşulları, başarısını daha anlamlı kılan özelliktedir.
SMF’nin yerel yönetimlerde gösterdiği başarı, ülkeden uluslararası alana kadar son derece büyük yelpazede etki gösterip olumlu gelişmelere vesile olan, politik açıdan oldukça büyük etki ve nüfuz yaratan, belli düzeyde ön yargıları yıkan ve sosyalistler açısından ortak kazanımlara dönüşen vb vs zeminde öngörülemez büyüklükte bir başarı hikayesi olarak yükselmiştir.
Belediye kazanan SMF, kazandığı belediyeyi iyi yönetmekten, demokratik anlayış ve hedeflerine uygun olarak örgütlenme aracına dönüştürmekten, üretken verimlilik ve yaratıcılık ortaya koyarak başarı grafiğini aktüel tutmaktan, başarısızlıklarının muhasebesi üzerinden başarılarını korumaktan, en önemlisi de geliştirip ilerletmekten, projeler geliştirip pratikleştirmekten, meclisler oluşturup kitleleri aktif katılımcılar haline getirip halkla, seçmen kitleyle ve tüm destekleyenleriyle birleşip yönetim anlayışını pratikleştirmekten, belediye çalışmalarını politik ve örgütsel nitelikte derinleştirmekten, geniş halk kitleleri karşısında temsil ettiği misyonu ve bunlara beyan ettiği yönetim anlayışını gerçek yaşamda olgu haline getirmekten vb vs geri duramaz veya performans düşüklüğüne razı olamaz. Bundan başka bir şansı da yoktur.
SMF’nin halkın tanıklığı ve gözlemciliği altında kazandığı belediyeyi iyi yönetme, temsil etme ve buna bağlı görevlerini yürütmede samimi, kararlı ve fedakar olduğundan kuşku duyulamaz elbette. Ancak, daha etkin bir çalışma yürütmesi de gereksinimdir. Seçimleri yeniden kazanmasının yolu buradan geçer…
Bu bağlamda;
SMF, belediyesinde mümkün olan en geniş yelpazede meclisler oluşturarak bunları etkin hale getirme konusunda daha ısrarcı olabilir. Halkın ve tüm ilgili kesimlerin katılımı gibi, kitleler içinde örgütlenmenin gereği olarak da meclis örgütlenmelerini yaygınlaştırıp ile yayma hedefini hayata geçirmek için çalışılabilir, sıkı bir irade ortaya koyulabilir. Halkı söz-yetki- karar mekanizmasına taşıyabilir. Bu örgütlenmeyle kitle siyasetini ve perspektifini hayata geçirmesi son derece önemlidir.
İlçe belediyeleriyle ilişkiler ya da düzenli toplantılar biçiminde bir çalışma isabetlidir.
Mahalle ve köy muhtarlıkları-muhtarlarıyla doğrudan ilişki kurup sistematik olarak bunlarla toplantılar, çalışmalar yürütülebilir. Muhtarlıkların örgütlenmesi önemsenmeli, boş bırakılmaması gereken bir çalışma-örgütlenme sahasıdır. Muhtarlar Birliği son derece olumlu bir kurumsallaşma olabilir.
Üniversite öğrencileri ve genel olarak öğrencilerle ilgili somut çalışma ve projeler geliştirmek anlamlıdır. Öğrencilere verilen burslar değerlidir. Burs alan öğrencilerle düzenli bir ilişkinin kurulması ve takip edilmesi, burs için isabetli seçimlerin yapılması örgütlenme açısından önemlidir.
Esnaflarla ilişkiler aynı sıkılıkla sürdürülmeli, Esnaflar Birliği örgütlenmenin bir biçimi olarak önemsenmesi gerekenler arasındadır.
Gazeteci, yazar, sanatçı ve aydınlarla olduğu gibi, akademisyenlerle bağlar güçlendirilmelidir. Yerel sanatçılarla, avukatlarla, hekimlerle, çevre örgütleriyle, doğanın tahribatına dönük mücadele dinamikleriyle ilişkileri ileriye taşımak zorunluluktur.
Sendika ve demokratik dernek ve kurumlarla ilişkiler düzenli periyotlarla ele alınması gereken çalışma ya da ilişkiler zinciridir.
Aileler, tutsak ve şehit aileleri sağlam kalelerdir ve ihmal edilemez ilişkilerdir. Bunlara dönük kurumsallaşmalar gereksinimdir.
Özcesi, il genelinde ve belediyenin ilişki kapsamında olan bütün halkla, dinamiklerle, kurumlarla, kişilerle vb vs gerçek-somut ve canlı bir bağın olması mümkündür, gereklidir. Bütün bu ilişkilerin demokratik örgütlenme, mücadele ve kurumsallaşma perspektifiyle ele alınıp politik zemine oturtulması elzemdir. SMF, bunu yapabilir, SMF belediyesi SMF’nin perspektifi ışığında bunlarda rol oynayabilir.
SMF, kazanımlarını gerisin geriye kayba dönüştürmemek için, belediyeyi yeniden kazanmak için ve kazanımlarını koruyarak ileri taşımak için, mevcut performansını daha somut ve gerçek çalışmalarla örmek, Dersim halkına yaymak durumundadır. Mevziler korunmalı, güçlendirilmeli yeni mevzilere yoğunlaşılmalı. Halkı kazanan ve onun içinde eriyen bir örgütlenme başarıya kapı aralar. Fiili devrimci mücadeleyi büyütmek ve onu kazanımlara dönüştürerek faşizme karşı işçi sınıfı ve ezilenlerin mevzisi olmak için ileri…